2014-09-15

Vacon myydään kreivin aikaan ja kovaan hintaan – piensijoittajille 270 miljoonaa euroa

Kotitaloudet omistavat julkisen ostotarjouksen kohteeksi päätyneestä Vaconista 26 prosenttia. Kaikista Vaconin osakkeenomistajista useampi kuin joka viides on nettipankki Nordnetin asiakas. Tarjottu hinta on erinomainen diili piensijoittajille, koska hitaaseen kasvuvauhtiin valahtaneesta liiketoiminnasta tarjotaan yhä kasvuyhtiön korkeita arvostuskertoimia suhteessa myyntiin ja tulokseen.

Nordnetissä suomalaiset piensjioittajat uskoivat loppuun asti Vaconin menestystarinaan, sillä viimeisten kahdeksan viikon aikana ennen julkista ostotarjousta yhtiötä netto-ostettiin lähes 100 000 eurolla. Nordnetissä keskimääräinen Vacon-sijoittaja saa tililleen ostotarjouksen myötä 5 200 euroa.

Rahat taskuun ja juoksuun

Vaconin osakkeesta kurssikäyrään nähden maksettava 13,1 prosentin preemio on suuruusluokaltaan lapsenkengissä. Kuitenkin yhtiön liiketoiminnasta laskettaviin arvostuskertoimiin nähden ostotarjous on suorastaan antelias. Preemio jää tarjousta edeltävään pörssikurssiin verrattuna perustellusti alhaiseksi, koska Vaconia on pidetty jo vuosikausien ajan Helsingin pörssin potentiaalisten yritysostokohteiden kärkiehdokkaana. Ostokohdemaineensa vuoksi osake on ollut kroonisesti korkean arvostustason vanki.

– Vacon on erittäin laadukasta mutta uskomattoman kovalla hintalapulla varustettua liiketoimintaa. Vaconin viime tilikauden nettotulokseen verrattuna tarjoushinta on jopa 36-kertainen. Helsingin pörssin yhtiöillä vastaava tuloskerroin on tällä hetkellä keskimäärin 16, kommentoi Nordnet Suomen osakestrategi Jukka Oksaharju.

Suomalaiset onnistuivat kerrankin yrityskaupoissa

– Ostotarjouksen arvostuskertoimilla Vaconin kasvuodotukset on hinnoiteltu pörssin terävimpään kärkeen. Sinne Vacon kuuluikin vielä vuosina 2010 ja 2011, jolloin yhtiön myynti kasvoi keskimäärin 18,3 prosenttia tilikaudessa. Tarjoushintaa tarkastellessa tulee kuitenkin alleviivata, että Vaconin keskimääräinen myynnin vuosikasvu on sukeltanut vuoden 2011 jälkeen 2,9 prosenttiin vuosina 2012 ja 2013. Vaconin kasvukäyrä on näin ollen hiipumassa tuntuvasti, mutta tarjoushinnassa se ei näy osakkeen arvostuskertoimissa. Huomionarvoista on tässä yhteydessä, että Vacon myös laski vuotta 2014 koskevaa ohjeistustaan viime perjantaina, koska yhtiön odotukset loppuvuoden tilausten osalta ovat heikentyneet. Tanskalaiset eivät siis hyppää rajussa nousukulmassa olevan raketin kyytiin, mutta sen sijaan suomalaiset piensijoittajat saavat ostotarjouksen kovien arvostuskertoimien kautta kuun ja tähdet taivaalta, linjaa Oksaharju.

Konecranes, Outotec ja Rapala lähtökuopissa?

– Vacon ei ole ensimmäinen eikä viimeinen Helsingin pörssistä ulos ostettava laatuyhtiö. Vuoroaan jonottaviin kandidaatteihin lukeutuvat ainakin Konecranes, Outotec ja Rapala. Yhtiöt ovat kannattavia, kansainvälistyviä, osingonmaksukykyisiä ja pitkällä aikavälillä globaaleista megatrendeistä hyötyviä kasvutoimijoita. Nykyinen markkinatilanne on suorastaan kattanut pöydän yritysostajille lyömällä laatuosakkeiden kurssitasot kymmeniä prosentteja alle historiallisten huippujen, summaa Oksaharju.

Kaikkiaan Nordnet odottaa lisää yrityskauppoja, koska talouden nollakasvu ei tue mahdollisuuksia orgaaniseen kasvuun, eikä toimintaympäristön vaisu kysyntä houkuttele investoimaan tuotannon laajentamiseen. Myös lainaraha on edullista, mikä tekee keskinkertaisistakin ostokohteista houkuttelevia.

Lisätietoja antaa:
Jukka Oksaharju, Nordnet Suomen osakestrategi