2014-05-30

Volvo fyller tomrummet efter Scania

Under maj steg Stockholmsbörsen med nästan 4 procent, vilket gör det till den bästa majmånaden sedan 2005. Den starka trenden återfinns på nästan alla världens börser. Fallande marknadsräntor i kombination med ökad riskaptit har drivit pengar från kreditmarknaden till aktiemarknaden.

Nordnet Banks svenska privatsparare har ridit på den positiva utvecklingen och har nu mer tillgångar i aktier och fonder än någonsin tidigare. Under maj var deras aktieomsättning över 20 procent högre än året innan och nivån låg i paritet med månaden innan. Bland köpfavoriterna märks Volvo, AstraZeneca och Getinge. Tre aktier som alla gått mot den starka positiva trenden under maj. I säljtoppen återfinns Swedbank, H&M och Industrivärden.

– De flesta sparare har nu gjort sig av med sina Scania-aktier, vilket gett nya pengar att investera. Den mest populära aktien att ersätta Scania med blev inte oväntat Volvo. Det är uppenbart att många sparare tror på en konjunkturåterhämtning och därmed ljusare tider för lastvagnsförsäljningen, säger Günther Mårder, sparekonom Nordnet Bank.

Pfizer har dragit tillbaka sitt bud på AstraZeneca efter en misslyckad charmoffensiv. Spararna däremot tror att de kommer tillbaka och spekulerar i en affär senare i år, säger Mårder.

Spararna minskar nu exponeringen mot bankaktier. Den enda banken som attraherar privatsparare just nu är Nordea som också värderas väsentligt lägre än sina kollegor, fortsätter Mårder.

Aktiehandeln ser ut att ha stigit kraftigt sedan förra året, men i själva verket är det marknadens uppgång som gjort att spararna har större kapital att röra sig med. Det är den främsta förklaringen till den ökade aktiehandeln, avslutar Mårder.

Mest nettoköpta aktier Mest nettosålda aktier
VOLVO B SWEDBANK
ASTRAZENECA HENNES & MAURITZ B
GETINGE INDUSTRIER B INDUSTRIVÄRDEN C
KINNEVIK B ERICSSON B
ELEKTA B SEB A
LUNDIN PETROLEUM TELIASONERA AB
PEAB B INVESTOR B
NORDEA ATLAS COPCO B
HEXAGON B AFRICA OIL

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks cirka 260 000 svenska konton under maj.

Nordnet is a Nordic online bank with about 504,900 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We offer private individuals and companies services that make it possible to take control over their financial future. We target conscientious savers in the Nordic countries. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.