2013-12-30

Volvo rullar in som årets mest köpta aktie

Ökad riskaptit har lett till stigande kurser på många av världens börser under december.  På den amerikanska aktiemarknaden har uppgången varit den starkaste sedan rekylen efter finanskrisen. På Stockholmsbörsen klättrade kurserna cirka två procent och bland kunderna hos Nordnet Bank var volymerna i köp och försäljningar lika stora.

I köptoppen återfinns de två verkstadsaktierna Volvo B och Sandvik som båda tappat i värde under december. I säljtoppen återfinns H&M B som nyligen slagit nytt kursrekord tillsammans med Swedbank och Kinnevik B som båda stigit kraftigt senaste månaden.

– H&M B är den mest populära aktien bland aktiva privatsparare. Sedan halvårsskiftet har aktien stigit med över 35 procent vilket nu fått många att sälja av delar av sina innehav, säger Günther Mårder, sparekonom på Nordnet Bank.

– Årets mest köpta aktie är Volvo som även toppar decemberstatistiken. Institutionella investerare har sålt stora mängder aktier senaste månaderna medan privatspararna valt att köpa. Med två rapportbesvikelser hoppas spararna på marginalförbättringar under 2014, säger Mårder.

– Jas-affären som fick aktien i SAAB att rusa har skapat ett nytt intresse för bolaget som annars varit bortglömd hos spararna. Många ser nog Brasiliens beställning som ett kvitto på förbättrade odds för framtida försäljningar, avslutar Mårder.

MEST NETTOKÖPTA AKTIER

GETINGE
ATLAS COPCO B
ALLIANCE OIL COMPANY

Statistiken som presenteras baseras på Nordnet Banks cirka 260 000 svenska konton under december.

För ytterligare kommentarer kontakta:
Günther Mårder, Sparekonom Nordnet Bank, 0704 – 36 21 44
Twitter: @gunthermarder
E-post: gunther.marder@nordnet.se

Nordnet is a Nordic online bank with about 477,000 accounts in Sweden, Norway, Denmark and Finland. We provide services that simplifies savings and loans. With a modern and smart approach, we focus on active savers. The holding company, Nordnet AB (plc), is listed on NASDAQ OMX Stockholm. Visit us at www.nordnet.se, www.nordnet.no, www.nordnet.dk and www.nordnet.fi.

Filer