2016-10-13

Yhdysvaltain presidenttivaalit huolestuttavat yksityissijoittajia

Neljännes Nordnetin kyselyyn vastanneista uskovat, että Yhdysvaltain presidentinvaalien tulos vaikuttaa heidän talouteen ja 14 prosenttia ovat huolissaan osake tai rahastosijoituksistaan. Oman talouden kohtalo huolestuttaa yhdeksää prosenttia vastanneista mikäli Clinton voittaa vaalit ja 40 prosenttia vastanneista mikäli Trump voittaa vaalit.

Nordnet tutki miten yksityissijoittajat kokevat Yhdysvaltain presidentinvaalien vaikuttavan heidän talouteensa. Vastanneista 25,6 prosenttia uskoivat, että presidentinvaalin tulos vaikuttaa heidän talouteen. Varsinkin miehet olivat 29,3 prosentin osuudella vakuuttuneita vaalituloksen vaikutuksesta kun vastaava luku naisten keskuudessa oli selvästi alhaisemmat 21,8 prosenttia.

Levottomina aikoina epävarmuutta synnyttävän vaalitapahtuman vaikutus eri aloilla korostuu. Ei vähiten toisen presidenttikandidaatin protektionismia uhkuvien puheiden takia, kommentoi Nordnet Suomen talousasiantuntija Martin Paasi.

Sulkeutuneet Yhdysvallat hidastaisi maailman talouden elpymistä entisestään, Paasi täsmentää.

Miehet (18,1 %) olivat myös naisia (9,6 %) enemmän huolissaan osake tai rahastosijoituksistaan yhdysvaltojen presidentinvaalien alla.

Vaalien johdosta ei kuitenkaan oltu valmiita muuttamaan sijoituksia, mikä on pitkäaikaisen säästäjän kannalta täysin oikea asenne, Paasi jatkaa.

Demokraattien presidenttiehdokkaan Hillary Clintonin vaalivoitto huolestutti 9,2 prosenttia vastanneista, painottuen miehiin (11,8 %). Vastaavasti republikaanien Donald Trumpin vaalivoitto huolestutti 40,1 prosenttia sukupuolesta riippumatta.

Huoli Yhdysvaltain presidentinvaalien vaikutuksista on pitkälti Donald Trump ansiota. Kasvavien konfliktien riski, työvoiman liikkuvuuden hankaloittaminen ja kansallinen protektionismi syö paitsi maan Yhdysvaltojen, myös muiden maiden taloudellista kehitystä, Paasi toteaa.

Kauttaaltaan vastaustulokset osoittavat, että nuoremmat ikäpolvet ovat vanhempia ikäryhmiä enemmän huolissaan vaalien vaikutuksista, Paasi toteaa.

Sitä mukaan kuin Clintonin vaalivoitto varmistuu, presidentinvaalien synnyttämä riski markkinoilla pienenee. Tämä tukee osinkokautta lähestyviä osakemarkkinoita, Paasi summaa.

Tutkimuksen toteutti tutkimusyhtiö CINT ajalla 3.–9.10.2016. Kyselyyn vastasi 1 028 18–70-vuotiasta suomalaista. Virhemarginaali +/-3 %.

Lisätietoja antaa:
Martin Paasi, Nordnet Suomen talousasiantuntija
050 591 8292 / martin.paasi@nordnet.fi

Nordnet on pohjoismainen pankki, jonka kautta voi sijoittaa osakkeisiin ja rahastoihin. Nordnetin tavoitteena on antaa asiakkaille työkalut omien sijoitustensa hallintaan ja olla pohjoismaisten säästäjien ja sijoittajien ykkösvalinta. Nordnet AB on listattu Tukholman pörssiin. Tutustu meihin osoitteessa www.nordnet.fi tai www.nordnetbankab.wpengine.com.

Filer