2020-08-04

Yksityissijoittajien osakekauppa heinäkuussa: Tuloskauden kurssinousijoita myytiin

Heinäkuussa osakekauppa jatkui alkukesän tapaan erittäin vilkkaana. Suomalaiset yksityissijoittajat kasvattivat Nordnetin kautta osakepainoaan 13 miljoonalla eurolla pääosin osakesäästötileille.

Koko Helsingin pörssin vaihto nousi vuodentakaisesta heinäkuusta 15,3 prosenttia. Kaupankäynti vähentyi tavanomaista vilkkaamman kesäkuun euromääräiseen aktiviteettiin verrattuna 10,9 prosenttia. Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät kasvoivat jopa 33,9 prosenttia. Pörssin kappalemääräinen kaupankäyntiaktiviteetti oli 0,9 prosentin laskulla liki edelliskuukauden tasolla.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola) kautta kauppoja toteutettiin kappalemääräisesti peräti 91,3 prosenttia viime vuoden heinäkuuta enemmän. Yksityissijoittajien kappalemääräisessä kaupankäyntitahdissa kuitenkin muodostui laskua tavanomaista vilkkaammasta kesäkuusta 1,9 prosenttia Nordnetin yhä ollessa suurin online-välittäjä 10,8 prosentin osuudella kauppojen kappalemäärästä.

Tuloskausi osoittautui selvästi pelättyä paremmaksi

• Tulevaisuuden ohjeistusten osalta sumussa käynnistynyt tuloskausi osoittautui selvästi pelättyä paremmaksi. Helsingin pörssissä tulosparannuksia viime vuoteen nähden tehneitä yhtiöitä oli lähes yhtä monta kuin tulostaan heikentäneitä yhtiöitä. Tämä on varsinkin ennakko-odotuksiin nähden erittäin positiivinen yllätys, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.
  • Euromääräisesti tarkasteltuna koko Helsingin pörssin tulospotti kuitenkin laski kevätkvartaalilla selvästi vuodentakaisesta, koska osa suuryhtiöistä, kuten Nordea, Neste ja UPM-Kymmene, raportoivat tuntuvia tulospudotuksia. Silti myös niillä tulospudotusten suuruusluokka jäi hieman markkinaodotuksia pienemmäksi, jatkaa Tuppurainen.

Kurssinousijoita myytiin

• Tuloskaudella suomalaisten yksityissijoittajien osakekaupankäynnin selkeäksi teemaksi muodostui tuloskatsausten vauhdittamien kurssinousujen kotiuttaminen. Kuukauden nettomyydyin kolmikko Nordea, Neste ja Cargotec nautti tuntuvasta kurssinoususta tuloskaudella. Poikkeuksen kurssinousijoiden myymisen sääntöön muodosti Tokmanni, jonka osaketta yksityissijoittajat ovat tankanneet lisää merkittävän kurssinousun jälkeenkin, analysoi Tuppurainen.
  • Heinäkuussa Nordnetin kautta osakekauppaa käyneiden suomalaisten yksityissijoittajien osakepaino ei muuttunut arvo-osuustileillä. Kuukauden aikana ei löytynyt yksittäisiä erityisen suurta mielenkiintoa herättäneitä kotimaisia ostokohteita. Kuitenkin ulkomaisista osakkeista ylivoimaisesti netto-ostetuimmaksi päätyi Warren Buffettin luotsaama Berkshire Hathaway, joka on hyötynyt Applen kurssirallista. Helsingin pörssissä suurimmat osakepainon euromääräiset kasvut nähtiin UPM-Kymmenessä ja Outokummussa. Tulkitsen kiinnostusta lisätä perusteollisuutta siten, että moni luottaa maailmantalouden nopeaan elpymiseen, arvioi Tuppurainen.

Osakepainoa lisättiin osakesäästötileillä

• Osakesäästötileillä jatkettiin salkkujen rakentamista osakkeiden netto-ostoin. Sammon osake oli touko-kesäkuun tavoin Nordnetin kautta osakekauppaa käyvien suomalaisten yksityissijoittajien netto-ostetuin osake. Elokuun kauppatilastot tulevat paljastamaan, miten sijoittajakansa suhtautuu Sampoa parhaillaan ympäröiviin yrityskauppaspekulaatioihin, kertoo Tuppurainen.

Lisätietoja antaa:

Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola)

Heinäkuu 2020 Heinäkuu 2019 Muutos ed.  Kesäkuu 2020 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto (EUR) % Vaihto (EUR) vuoteen Vaihto (EUR) kuukauteen
Nordnet 1 355 151 573 5,68 747 828 519  +81,2 % 1 360 191 718  -0,4 %
Danske Bank 489 430 536 2,05 490 543 247  -0,2 % 445 396 208  +9,9 %
Nordea 1 517 860 151 6,36 1 006 942 262  +50,7 % 1 189 203 220  +27,6 %
Pohjola 409 675 292  1,72 244 654 207  +67,5 % 385 247 768  +6,3 %
Yhteensä 3 772 117 552 15,81 2 489 968 235  +51,5 % 3 380 038 914  +11,6 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 23 868 663 844 100 20 706 739 295  +15,3 % 26 800 364 797  -10,9 %
Heinäkuu 2020  Heinäkuu 2019   Muutos ed.  Kesäkuu 2020 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat (kpl) % Kaupat (kpl) vuoteen Kaupat (kpl) kuukauteen
Nordnet 588 282 10,80 253 915  +131,7 % 603 713  -2,6 %
Danske Bank 75 081 1,38 67 594  +11,1 %                    72 971  +2,9 %
Nordea 396 786 7,28 217 728  +82,2 % 415 801  -4,6 %