2020-03-03

Yksityissijoittajien osakekauppa helmikuussa: Koronavirus aktivoi suomalaisia yksityissijoittajia ennennäkemättömällä tavalla

Helmikuun osakekauppa oli aktiviteetilla mitattuna ennätyksellinen. Koronavirus nosti myyntihalut pintaan arvo-osuustileillä, joilla suomalaiset yksityissijoittajat kevensivät osakepainoaan 103 miljoonan euron nettomyynnein Nordnetin kautta. Osakesäästötileillä osakepainoa lisättiin 38 miljoonalla eurolla.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto kohosi helmikuussa edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta 75,7 prosenttia. Koko Helsingin pörssin vaihto piristyi vuodentakaisesta helmikuusta 30,7 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät kasvoivat edelliskuusta euroissa mitattuna 57,8 prosenttia. Koko pörssin osalta kasvua kertyi tammikuun euromääräiseen aktiviteettiin verrattuna 29,8 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät nousivat 51,0 prosenttia. Yksityissijoittajien kauppoja toteutettiin 71,8 prosenttia viime vuoden helmikuuta enemmän. Pörssin kappalemääräinen kaupankäyntiaktiviteetti vilkastui viime kuusta 30,0 prosenttia. Yksityissijoittajilla kappalemääräisen kaupankäyntitahdin osalta kasvua kertyi tammikuusta 22,7 prosenttia Nordnetin vahvistaessa asemaansa suurimpana online-välittäjänä 8,77 %:n osuudellaan kauppojen lukumäärästä.

Koronavirus sai sijoittajakansan liikkeelle

• Kauppamääriin muodostui ennennäkemätön piikki, kun koronavirus sai helmikuun lopussa yksityissijoittajat sopeuttamaan salkkujaan muuttuneeseen markkinatilanteeseen. Nordnetin kautta tehtiin yhden pörssipäivän kauppaennätys sekä Suomessa että pohjoismaisella tasolla. Arvo-osuustileiltä moni kotiutti pitkän noususyklin aikana kertyneitä voittoja ja pienensi riskejä. Huomionarvoisesti osakesäästötileillä ei ole havaittavissa minkäänlaista paniikkitunnelmaa ja niille lisätään osakepainoa keskeytyksettä. Kuukauden aikana Nordnetissä saavutettiinkin 50 000 osakesäästötiliasiakkaan rajapyykki, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.
  • Arvo-osuustilit ja osakesäästötilit yhteenlaskien suomalaiset yksityissijoittajat vähensivät osakepainoaan helmikuussa Nordnetin kautta 65 miljoonalla eurolla. Käytännössä koko myyntiaalto muodostui kuukauden viimeisen kaupankäyntiviikon aikana, jatkaa Tuppurainen.

Fortum koetaan turvasatamaksi

• Fortum oli Nordnetin suomalaisasiakkailla helmikuun netto-ostetuin osake sekä arvo-osuustileillä että osakesäästötileillä. Moni luottanee Fortumiin sen vakaan osingonmaksun johdosta. Toinen merkittävä ostokohde molemmilla tilimalleilla oli Kone, jota yksityissijoittajat kurssilaskun myötä lisäsivät salkkuihinsa päättyneen yrityskauppaspekulaation jälkeen, kertoo Tuppurainen.
  • Suomalaisten yksityissijoittajien salkuista myytiin helmikuussa Nordnetin kautta pankkisektoria ja suuria globaalista vientiteollisuudesta riippuvaisia yhtiöitä. Osa myös kotiutti voittojaan Revenio Groupista, joka oli kuukauden top-myyntilistan myydyin pienempi yhtiö, analysoi Tuppurainen.

Kasvusijoituksista osinkoyhtiöihin

• Päivittäin moni lukee ja päättelee vallitsevasta uutisvirrasta, että talouden ja yhtiöiden tulosten kasvuennusteita tullaan laskemaan. Lyhyellä aikavälillä onkin odotettavissa, että osakkeiden valintakriteerit ovat painottumassa aiempaa enemmän yhtiöiden osingonmaksukykyyn. Tästä ilmeni selviä viitteitä jo helmikuun viimeisen kaupankäyntiviikon aikana, päättää Tuppurainen.

Lisätietoja antaa:

Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola)

Helmikuu 2020   Helmikuu 2019 Muutos ed.  Tammikuu 2020 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto (EUR) % Vaihto (EUR) vuoteen Vaihto (EUR) kuukauteen
Nordnet 1 357 473 950 4,38 852 819 614  +59,2 % 1 058 521 589  +28,2 %
Danske Bank 782 490 710 2,52 636 612 743  +22,9 % 512 180 868  +52,8 %
Nordea 3 085 087 461 9,95 1 524 812 202  +102,3 % 1 681 972 904  +83,4 %
Pohjola 699 384 393  2,25 358 376 721  +95,2 % 500 648 756  +39,7 %
Yhteensä 5 924 436 514 19,10 3 372 621 280  +75,7 % 3 753 324 117  +57,8 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 31 019 151 591 100 23 731 891 188  +30,7 % 23 901 794 546  +29,8 %

Helmikuu 2020    Helmikuu 2019   Muutos ed.  Tammikuu 2020 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat (kpl) % Kaupat (kpl) vuoteen Kaupat (kpl) kuukauteen
Nordnet 496 025 8,77 266 904  +85,8 % 400 708  +23,8 %
Danske Bank 99 386 1,76 72 269  +37,5 %                    81 782  +21,5 %
Nordea 362 435 6,41 222 712  +62,7 % 303 160  +19,6 %