2021-03-04

Yksityissijoittajien osakekauppa helmikuussa: Osinkokevät käynnistyi lähes sadan miljoonan euron netto-ostojen vyörynä

Helmikuussa suomalaisten yksityissijoittajien osakekauppa jatkui erittäin vilkkaana. Kuukauden aikana Nordnetin suomalaisasiakkaat kasvattivat osakepainoaan lähes sadalla miljoonalla eurolla. Arvo-osuustileille osakkeita netto-ostettiin 49 miljoonalla ja osakesäästötileille 45 miljoonalla eurolla.

Koko Helsingin pörssin euromääräinen vaihto laski vuodentakaisesta helmikuusta 1,3 prosenttia. Kaupankäynti kuitenkin vauhdittui tammikuun euromääräisestä aktiviteetista 2,8 prosenttia. Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät kasvoivat 8,9 prosenttia. Pörssin kappalemääräinen kaupankäynti supistui edelliskuuhun nähden 4,8 prosenttia.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola) kautta kauppoja toteutettiin euromääräisesti 42,1 prosenttia viime vuoden helmikuuta enemmän. Nordean viime viikkoina toteuttamat suuret Ahlstrom-Munksjö -kaupat vaikuttavat vertailuun. Kasvua nähtiin tammikuusta 5,6 prosenttia Nordnetin ollessa helmikuussa suurin välittäjä 12,9 prosentin osuudellaan kauppojen kappalemäärästä. Nordnetin kauppamäärä oli helmikuussa suurempi kuin muilla yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämillä online-välittäjillä yhteensä.

Osinko-osakkeiden tankkaaminen on käynnissä

• Arvo-osuustilit ja osakesäästötilit yhteenlaskien Nordnetin suomalaisasiakkaat netto-ostivat kotimaisia osakkeita helmikuussa lähes sadalla miljoonalla eurolla. Ostot kohdistuivat erityisesti osinko-osakkeisiin, vaikka erityistä ostopaikkaa ei kuukauden aikana kurssikuopan muodossa tullutkaan. Yksityissijoittajat haluavat olla mukana markkinoilla, kun viime vuonna koronakriisin kärjistymisen vuoksi pantattuja osinkoja aletaan nyt jakaa yleisten talousnäkymien asteittain kirkastuessa samanaikaisesti, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.
  • Osinko-osakkeena profiloitunutta Sampoa tankattiin salkkuihin selvästi eniten molemmilla tilimalleilla. Perinteisistä osinkopapereista myös Orionin, TietoEVRYn, Nordean ja Keskon osakkeet kiinnostivat sijoittajakansaa. Markkinoille tulee parhaillaan suuri määrä uusia sijoittajia, joista merkittävä osa näyttää etsivän salkkuihinsa kulmakiviä osinko-osakkeista. Moni sijoittaa osakemarkkinoille osin korvaavaa tuottoa pankkitalletuksilleen etsien. Osinko-osakkeissa nähdään myös hienoista turvaa yleisen kurssikehityksen turbulenssilta. Osinkotuottohan ei voi painua negatiiviseksi kurssimuutosten tavoin, jatkaa Tuppurainen.

Syklisiä teollisuusyhtiöitä kevennettiin

• Nordnetin kautta osakekauppaa käyvät suomalaiset yksityissijoittajat keventävät nyt globaalista taloudesta riippuvaisia syklisiä teollisuusyhtiöitä. Wärtsilä oli kuukauden nettomyydyin osake sekä arvo-osuustileillä että osakesäästötileillä. Myös Cargotecin, Metso Outotecin ja Konecranesin osakkeet päätyivät nettomyydyimpien listalle. Talouden voimistuneet elpymisodotukset ovat jo ehtineet nostaa mainittuja osakkeita viimeisten kuuden kuukauden pohjalukemista 55–70 prosenttia, joten moni ajattelee kurssien karanneen liian korkealle, kertoo Tuppurainen.

KV-kaupankäynti vilkastui entisestään

• Kansainvälinen kaupankäynti on tuplannut osuutensa vuodessa Nordnetin suomalaisten asiakkaiden keskuudessa. Helmikuun aikana yksityissijoittajat jatkoivat tammikuun tavoin osakesijoitusten hajauttamista erityisesti Yhdysvaltoihin. Yli 40 prosenttia koko kaupankäynnin volyymista kohdistui Helsingin pörssin ulkopuolelle. ETFiä netto-ostettiin 25 miljoonalla ja ulkomaisia osakkeita nettona 35 miljoonalla eurolla. Näkemystä otetaan aiempaa laajemmin maailmalla tarjolla olevalla sijoituskohteiden valikoimalla. Aktiivisinta kaupankäynti oli GameStopilla ja Teslalla, mutta kumpikaan ei nouse netto-ostetuimpien kärkeen helmikuussa, sanoo Tuppurainen.

Lisätietoja antaa: Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola)

Helmikuu 2021 Helmikuu 2020 Muutos ed. Tammikuu 2021 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto (EUR) % Vaihto (EUR) vuoteen Vaihto (EUR) kuukauteen
Nordnet 1 865 029 357 6,04 1 480 023 817     +26,0 % 1 831 231 805      +1,8 %
Danske Bank 883 452 261 2,86 782 490 710     +12,9 % 718 740 844    +22,9 %
Nordea 5 385 474 658 17,44 3 217 614 631     +67,4 % 1 543 336 652  +249,0 %
Pohjola 650 081 781   2,10 701 758 597        -7,4 % 682 643 911       -4,8 %
Yhteensä 8 784 038 057 28,44 6 181 887 755     +42,1 % 4 775 953 212    +83,9 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 30 885 746 568 100 31 277 623 090        -1,3 % 30 035 168 354      +2,8 %
Helmikuu 2021     Helmikuu 2020   Muutos ed. Tammikuu 2021 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat (kpl) % Kaupat (kpl) vuoteen Kaupat (kpl) kuukauteen
Nordnet 825 532 12,94 598 874     +37,8 % 758 219      +8,9 %
Danske Bank 91 825 1,44 99 386        -7,6 %                  111 687     -17,8 %
Nordea 502 444 7,87 462 935       +8,5 % 477 082      +5,3 %