2020-01-07

Yksityissijoittajien osakekauppa joulukuussa: kuun myydyimpiä osakkeita ostettiin osakesäästötilille vuodenvaihteessa

Suomalaiset yksityissijoittajat kävivät joulukuussa kauppaa osakesäästötiliä odottavissa tunnelmissa. Vuoden loppua kohti Nordnetin suomalaisasiakkaat rahastivat osakeomistuksiaan. Tammikuun alku osoitti, että joulukuun myydyimpiä osakkeita ostettiin osakesäästötilille heti vuodenvaihteen jälkeen.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto nousi joulukuussa edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta 9,6 prosenttia. Koko Helsingin pörssin vaihto hiipui vuodentakaisesta joulukuusta 6,4 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät laskivat edelliskuusta euroissa mitattuna 14,0 prosenttia. Koko pörssin osalta laskua kertyi marraskuun euromääräiseen aktiviteettiin verrattuna 11,0 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät putosivat 4,6 prosenttia. Yksityissijoittajien kauppoja toteutettiin 0,7 prosenttia viime vuoden joulukuuta vähemmän. Pörssin kappalemääräinen kaupankäyntiaktiviteetti hiipui viime kuusta 12,5 prosenttia. Yksityissijoittajilla kappalemääräisen kaupankäyntitahdin osalta pudotusta kertyi marraskuusta 8,8 prosenttia Nordnetin säilyttäessä edelleen online-välittäjien suurimman osuuden, 7,43 %, kauppojen lukumäärästä.

Osinkopapereita myytiin joulukuussa ja ostettiin takaisin tammikuun alussa

• Osakesäästötilin käyttöönoton lähestyminen vaikutti ilmiselvästi ja odotetusti joulukuun osakekauppaan. Kuukauden kolme nettomyydyintä osaketta olivat Nordea, Nokia ja Sampo. Koko kolmikko mahtui Nordnet Suomessa tammikuun kahden ensimmäisen pörssipäivän ajanjaksolla neljän netto-ostetuimman osakkeen joukkoon. Nokia pois lukien näen tilaston viestittävän selvästi, että sijoittajat siirtävät osinkopapereitaan verotehokkaalle osakesäästötilille kasvamaan korkoa korolle, kertooNordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.
  • Tammikuun ensimmäisinä osakesäästötilipäivinä osinkopapereina pidetyistä osakkeista myös Nokian Renkaat ja Fortum rynnistivät ostetuimpien listalle, jatkaa Tuppurainen.

Nesteestä on tullut momentum-osake

• Viime vuosien kestomenestyjä Neste kertoi joulun alla verohelpotuspäätöksestä. Suomalaiset yksityissijoittajat rohkaistuivat tiedosta, sillä Nesteen osake oli Nordnetin kautta kauppaa käyneiden sijoittajien salkuissa joulukuun netto-ostetuin ja tammikuun alun toiseksi netto-ostetuin. Tyypillisesti yksityissijoittajat keventävät hyvin nousseita osakkeita, mutta pitkäkestoisesta ja tuntuvasta kurssinoususta huolimatta Nesteen osaketta lisätään edelleen. Yksityissijoittajien silmissä Neste näyttää olevan tämän hetken selkein momentum-osake, arvioi Tuppurainen.

Kiinnostus osakesäästötiliin kasvaa osinkokauden lähestyessä

• Osakesäästötilien avaamistahti kiihtyi vuodenvaihteessa. Uskon kiinnostuksen vahvistuvan edelleen, kun tilinpäätöskausi käynnistyy ja pörssiyhtiöt kertovat osinkoehdotuksensa. Uskon vahvasti siihen, että osinkokauden lähestyminen on omiaan tukemaan osakesäästötilien määrän kehitystä, kun sijoittajat hyödyntävät uuden tilimallin tarjoamaa mahdollisuutta sijoittaa osingot täysimääräisesti uudelleen, ennakoi Tuppurainen.

Lisätietoja antaa:

Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja

+358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola)

Joulukuu 2019   Joulukuu 2018 Muutos ed.  Marraskuu 2019 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto (EUR) % Vaihto (EUR) vuoteen Vaihto (EUR) kuukauteen
Nordnet 640 757 583 3,78 661 945 428  -3,2 % 634 007 674  +1,1 %
Danske Bank 347 867 600 2,05 461 875 845  -24,7 % 383 239 917  -9,2 %
Nordea 928 017 752 5,47 995 309 368  -6,8 % 1 444 881 181  -35,8 %
Pohjola 803 477 583  4,74 363 116 410  +121,3 % 699 213 254  +14,9 %
Yhteensä 2 720 120 518 16,04 2 482 247 051  +9,6 % 3 161 342 026  -14,0 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 16 958 028 545 100 18 121 918 605  -6,4 % 19 046 938 893  -11,0 %

Joulukuu 2019    Joulukuu 2018  Muutos ed.  Marraskuu 2019 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat (kpl) % Kaupat (kpl) vuoteen Kaupat (kpl) kuukauteen
Nordnet 235 782 7,43 244 752  -3,7 % 249 433  -5,5 %
Danske Bank 56 793 1,79 60 343  -5,9 %                    65 428  -13,2 %
Nordea 209 386 6,60 220 157  -4,9 % 222 541  -5,9 %