2022-07-04

Yksityissijoittajien osakekauppa kesäkuussa: Sadan miljoonan euron ostokuukausi syklisten yhtiöiden suosion kasvun siivittämänä

Kesäkuussa Nordnetin suomalaisasiakkaat netto-ostivat kotimaisia pörssiosakkeita lisää 72 miljoonalla eurolla. Ulkomaisia pörssiosakkeita kevennettiin maltillisesti, mutta erityisesti rahastojen vahva suosio nosti kuukauden nettosijoitusten määrän yhteensä sataan miljoonaan euroon Nordnet Suomessa.

Koko Helsingin pörssin euromääräinen vaihto laski vuodentakaisesta kesäkuusta 21,4 prosenttia. Koko pörssin kauppojen kappalemäärät kuitenkin lisääntyivät 14,7 prosenttia edellisvuoden vertailukaudesta. Pörssin kaupankäynti väheni kuluvan vuoden toukokuun euromääräisestä aktiviteetista 7,8 prosenttia. Myös kappalemääräinen kaupankäynti kuitenkin putosi viime kuuhun verrattuna 12,8 prosenttia.

Varovaisuus väistyy vähitellen

• Nordnetin suomalaisasiakkaat lisäsivät sijoituksiaan tammi-huhtikuun aikana ennätyksellisesti. Toukokuussa sijoittajakansa piti lisäsijoituksissaan hengähdystauon, mutta jälleen kesäkuussa palattiin ostotunnelmiin. Asiakkaat ostivat arvo-osuustileilleen lisää suomalaisosakkeita nettona yllättävänkin suurella 56 miljoonan euron summalla. Osakesäästötileillä vastaava netto-ostolukema oli 16 miljoonaa euroa. Yhteensä asiakkaat lisäsivät sijoituksiaan kaikki instrumentit huomioiden sadalla miljoonalla eurolla, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.
  • Helteinen keskikesä on perinteisesti verkkaista kaupankäynnin aikaa sijoitusmarkkinoilla. Tänä vuonna oman lisänsä tarjoavat viime vuosiin verrattuna lisääntynyt mahdollisuus matkustella ja toisaalta vuosikymmenten huipputasolleen kohonnut inflaatio sekä nousevat euribor-korot, jotka väistämättä siirtävät osan huomiosta arjen kuluihin. Silti uskon edessä olevan vilkas Q2-tuloskausi ja viimeistään elokuussa kauppaa käydään taas erittäinkin vilkkaasti, jatkaa Tuppurainen.

Syklisten yhtiöiden ostosuosio kasvoi Outokummun johdolla

• Outokummun osake oli poikkeuksellisesti Nordnet Suomessa kesäkuun selvästi netto-ostetuin osake yli kymmenen miljoonan euron lisäsijoituksilla. Yhtiön osakekurssi valui kuukaudessa peräti 26 prosenttia. Osa sijoittajista uskoo yhtiön lähihistorian hyvän kannattavuuden säilymiseen epävarmuudesta huolimatta ja pitää osakkeen arvostuskertoimia huokeina, arvioi Tuppurainen.
  • Kokonaisuutena on nähtävissä, että osinkokauden ohittamisen jälkeen yksityissijoittajien osakeostot ovat kohdistumassa syklisempiin teollisuusyhtiöihin. Kuukauden kymmenen netto-ostetuimman osakkeen listoille kiilasivat Outokummun ohella Konecranes, SSAB, Cargotec, Wärtsilä ja Valmet. Tämän teollisuusyhtiöiden joukon osakekurssit ovat laskeneet vuoden alusta keskimäärin yli 30 prosenttia heijastellen epävarmoja talousnäkymiä. Nyt on kuitenkin saavutettu vaihe, jolloin yksityissijoittajat alkavat asettaa panoksiaan uudelle nousulle, kertoo Tuppurainen.
  • Sammon trendinomainen suosion kasvu yksityissijoittajien keskuudessa hiipui osinkokauden jälkeen ainakin tilapäisesti. Yhtiö oli Nordnetin suomalaisasiakkaiden selvästi nettomyydyin kotimainen osake sekä arvo-osuustileillä että osakesäästötileillä. Sammon myyntipaine liittynee juurikin osinkokauden ohittumiseen. Osa yksityissijoittajista siirtää panoksiaan voimakkaamman kurssiheilunnan osakkeisiin markkinakäännettä ennakoidessaan, analysoi Tuppurainen.

Osavuosikausi voi pohjustaa markkinakäännettä

• Lähiviikkoina käynnistyvä pörssiyhtiöiden puolivuotistulosten raportointikausi on harvinaisen mielenkiintoinen. Heinäkuun alkuun mennessä vain aniharva yhtiö on antanut negatiivisia ennakkotietoja tuloskehityksestään ja näkymistään. Tuloskausi paljastaa, onko osakemarkkinoilla jo koettu kurssilasku ollut ylireagointia kaikessa pessimismissään, linjaa Tuppurainen.

Lisätietoja antaa: Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Nordnet Suomen 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta arvo-osuustilillä – kesäkuu 2022

Ostetuimmat osakkeet Myydyimmät osakkeet
Yhtiö Netto-ostoarvo (EUR) Yhtiö Nettomyyntiarvo (EUR)