2019-11-04

Yksityissijoittajien osakekauppa lokakuussa: Nokiassa avautui suuri mahdollisuus

Kurssiromahdus nosti Nokian lokakuun ostetuimpien osakkeiden kärkeen yksityissijoittajien joukossa. Joka kolmas osakekauppaa käyneistä Nordnetin suomalaisasiakkaista teki Nokia-kaupan. Suuressa kuvassa myynnit ensi vuoden alussa tulevaa osakesäästötiliä varten näyttävät alkaneen.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola) kautta tehtyjen osakekauppojen euromääräinen vaihto laski lokakuussa 30,7 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. Helsingin pörssin yhteenlaskettu vaihto hiipui vuodentakaisesta lokakuusta 5,4 prosenttia. Online-välittäjien kauppamäärät kasvoivat edelliskuusta euroissa mitattuna 8,3 prosenttia.

Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät putosivat 10,7 prosenttia. Yksityissijoittajien kauppoja toteutettiin 3,7 prosenttia viime vuoden lokakuuta vähemmän. Pörssin kappalemääräinen kaupankäyntiaktiviteetti vilkastui viime kuusta 26,0 prosenttia. Yksityissijoittajilla kappalemääräisen kaupankäyntitahdin osalta nähtiin kasvua syyskuusta 23,7 prosenttia Nordnetin säilyttäessä edelleen online-välittäjien suurimman osuuden, 6,54 %, kauppojen lukumäärästä.

Nokia-shokki moninkertaisti sijoittajien kiinnostuksen

Alkuvuoden ajan suomalaisten yksityissijoittajien kaupankäynti Nokian osakkeella oli hiipumaan päin, kunnes yritys pamautti Q3-raporttinsa yhteydessä uutispommin tuloskunnosta, osingoista ja tulevaisuuden näkymistä. LokakuussaNokian kauppa-aktiviteetti räjähti Nordnetissä lähes kolminkertaiseksi normaalitahtiin verrattuna. Kuukauden aikana osakekauppaa käyneistä Nordnetin suomalaisasiakkaista peräti joka kolmas teki toteutuneen Nokia-ostotoimeksiannon, kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.

Nordnetissä on noin 60 000 Nokia-omistajaa. Nyt omistus kasvoi osakekurssin vajotessa kuuden vuoden pohjalukemiinsa. Moni yksityissijoittaja näkee Nokian ilmeisesti paitsi mahdollisena käänneyhtiönä myös potentiaalisena yritysostokohteena. Useat laskeskelevat parhaillaan Nokian osien summaa ja päätyvät sellaisiinkin arvioihin, joissa nurkanvaltaaja saisi haasteisiin ajautuneen verkkoyksikön miltei kaupanpäällisiksi. Toki myös riskit ja hajautus on syytä muistaa, jatkaa Tuppurainen.

Nokia-innostus yllättää siinä mielessä, ettei edes osinkojen jäädytys näytä lannistavan huumaa. Sijoittajakansa siis uskoo Nokiassa nimenomaan osakekurssin käänteeseen, arvioi Tuppurainen.

Myynnit osakesäästötiliä varten alkamassa

YouGov Finland selvitti huhtikuussa suomalaisten kiinnostusta osakesäästötiliin ja mm. aikomuksia myydä vanhoja omistuksia tämän vuoden puolella. Keväällä vain 18 % niistä suomalaisista, jotka omistivat osakkeita, ajatteli myydä osan tai kaikki osakkeensa pois ja sijoittavansa rahat osakesäästötilille. Noin puolet ilmoitti ettei myy vanhoja omistuksia ja loput vajaat 30 % eivät osanneet silloin kertoa mielipidettään.

Lokakuun aikana Nordnetin suomalaisasiakkaat kevensivät osakesalkkujaan nettomääräisesti kymmenellä miljoonalla eurolla. Osakkeita myyneiden asiakkaiden määrä oli lokakuussa jopa kolmanneksen suurempi kuin syyskuussa. Julkisuudessa virinnyt vilkas keskustelu ensi vuoden alussa käyttöönotettavasta osakesäästötilistä saattoi tukea osakkeiden myyntipäätöksiä varsinkin yrityksissä, joiden kurssit kehittyivät tuloskaudella suotuisasti. Lisää myyntejä nähdään todennäköisesti loppuvuonna, analysoi Tuppurainen.

Lisätietoja antaa:

Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja

+358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola)

Lokakuu 2019 Lokakuu 2018 Muutos ed.  Syyskuu 2019 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto (EUR) % Vaihto (EUR) vuoteen Vaihto (EUR) Kuukauteen
Nordnet 885 672 371 3,27 918 632 303  -3,6 % 697 316 042  +27,0 %
Danske Bank 636 489 001 2,35 698 030 675  -8,8 % 575 092 992  +10,7 %
Nordea 1 167 896 668 4,32 2 533 034 678  -53,9 % 1 256 243 166  -7,0 %
Pohjola 473 962 229  1,75 416 064 374  +13,9 %  392 802 221  +20,7 %
Yhteensä 3 164 020 269 11,69 4 565 762 030  -30,7 % 2 921 454 421  +8,3 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 27 058 895 739 100 28 614 435 587  -5,4 % 20 780 142 105  +30,2 %
Lokakuu 2019  Lokakuu 2018  Muutos ed.  Syyskuu 2019 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat (kpl) % Kaupat (kpl) vuoteen Kaupat (kpl) kuukauteen
Nordnet 308 786 6,54 331 354  -6,8 % 238 816  +29,3 %
Danske Bank 97 554 2,07 90 204  +8,1 %  83 149  +17,3 %
Nordea 275 229 5,83 296 076  -7,0 % 234 906  +17,2 %