2021-04-08

Yksityissijoittajien osakekauppa maaliskuussa: Ostotrendi jatkui ja osakesäästötilien varat ylittivät Nordnetissä miljardi euroa

Suomalaisten yksityissijoittajien osakekauppa jatkui maaliskuussa vilkkaana. Kuukauden aikana Nordnetin suomalaisasiakkaat kasvattivat osakepainoaan yhteensä 76 miljoonalla eurolla. Arvo-osuustileille osakkeita netto-ostettiin 32 miljoonalla ja osakesäästötileille 44 miljoonalla eurolla.

Koko Helsingin pörssin euromääräinen vaihto laski vuodentakaisesta maaliskuusta 23,7 prosenttia. Kaupankäynti kuitenkin vauhdittui helmikuun euromääräisestä aktiviteetista 1,8 prosenttia. Edellisvuoden vertailukaudesta koko pörssin kauppojen kappalemäärät putosivat 36,1 prosenttia. Pörssin kappalemääräinen kaupankäynti kuitenkin kasvoi edelliskuuhun nähden 4,6 prosenttia. Viime vuoden maaliskuu edustaa vertailukautena poikkeuksellista kuukautta koronakriisin kärjistymisen ajankohtana.

Yksityissijoittajien tavallisimmin käyttämien online-välittäjien (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola) kautta kauppoja toteutettiin euromääräisesti 31,8 prosenttia viime vuoden maaliskuuta vähemmän. Laskua nähtiin helmikuusta 7,4 prosenttia Nordnetin ollessa maaliskuussa suurin välittäjä 11,4 prosentin osuudellaan kauppojen kappalemäärästä.

Osinko-osakkeiden tankkaaminen jatkuu

• Arvo-osuustilit ja osakesäästötilit yhteenlaskien Nordnetin suomalaisasiakkaat netto-ostivat kotimaisia osakkeita maaliskuussa 76 miljoonalla eurolla. Kotimaisten ostojen kohdistuminen osinko-osakkeisiin jatkui helmikuun tapaan. Maaliskuussa suurta yleisöä kiinnostivat osinkokohteina erityisesti UPM-Kymmene, Sampo, Orion ja Aktia. Kuukauden ostosuosikiksi molemmilla tilimalleilla nousi yllätysnimi Citycon, johon myös liittyy osingon ja pääoman palautusten tuottoteema, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.

Uudet pörssilistautujat kiinnostivat laajasti

• Yksityissijoittajat toivottivat uudet pörssitulokkaat lämpimästi tervetulleiksi Helsingin pörssiin. Maaliskuussa pörssilistautuneet Orthex, Sitowise ja Nightingale Health nousivat kuukauden kymmenen netto-ostetuimman kotimaisen osakkeen kärkeen niin arvo-osuustileillä kuin osakesäästötileilläkin. Tämä osoittaa yksityissijoittajien etsivän hajautusmahdollisuuksia eri teemoihin ja erilaisissa elinkaarivaiheissa olevien yhtiöiden kasvutarinoihin, kertoo Tuppurainen.

KV-kaupankäynnin aktiviteetti lähestyy kotimaisten osakkeiden aktiviteettia

• Nordnetin suomalaisasiakkaiden kansainvälisen kaupankäynnin aktiviteetti on ollut alkuvuonna vuodentakaiseen nähden kaksinkertaista. Maaliskuussa suomalaisasiakkaat netto-ostivat arvo-osuustileilleen enemmän ulkomaisia kuin kotimaisia osakkeita. Kaikkiaan suomalaisasiakkaat lisäsivät ulkomaisten osakkeiden omistustaan nettomääräisesti kuukaudessa lähes 50 miljoonalla eurolla. Aktiivisinta kaupankäynti oli helmikuun tavoin GameStopilla ja Teslalla, joille ei löytynyt voittajaa kauppamäärillä mitattuna. Siitä huolimatta kumpikaan ei noussut netto-ostetuimpien kärkeen, vaan maaliskuun ykköseksi päätyi Teslaa haastava Volkswagen, sanoo Tuppurainen.

Osakesäästötilien varat ylittivät Nordnetissä miljardi euroa

• Ensimmäinen vuosineljännes oli kansankapitalismin voittokulkua. Nordnetissä suomalaisasiakkaat avasivat kolmen kuukauden aikana yli 31 000 uutta osakesäästötiliä kokonaistilimäärän yltäessä jo 144 000 tiliin. Yhdistettynä osakeostojen jatkumiseen asiakasvarat osakesäästötileillä ylittivät maaliskuun lopussa miljardi euroa. Luvussa on yhteenlaskettu osakesäästötilien koti- ja ulkomaiset osakeomistukset ja rahavarat. Maaliskuussa tilinavausten tahti alkoi rauhoittua, mutta uskon merkittävän positiivisen trendin jatkuvan, sillä poliittinen keskustelu osakesäästötilin jatkokehittämiseksi pitää kiinnostusta yllä, arvioi Tuppurainen.

Lisätietoja antaa: Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Osakevaihto ja -kauppojen määrä online-välittäjillä (Nordnet, Danske Bank, Nordea ja Pohjola)

Maaliskuu 2021 Maaliskuu 2020 Muutos ed. Helmikuu 2021 Muutos ed.
Välittäjä Vaihto (EUR) % Vaihto (EUR) vuoteen Vaihto (EUR) kuukauteen
Nordnet 1 759 106 921 5,59 2 560 581 790      -31,3 % 1 865 029 357      -5,7 %
Danske Bank 683 761 669 2,17 793 903 517      -13,9 % 883 452 261    -22,6 %
Nordea 1 581 381 528 5,03 2 468 614 769      -35,9 % 5 385 474 658    -70,6 %
Pohjola 604 016 134   1,92 963 546 393      -37,3 % 650 081 781      -7,1 %
Yhteensä 4 628 266 252 14,71 6 786 646 469      -31,8 % 8 784 038 057    -47,3 %
OMXH Vaihto (yhteensä) 31 451 986 648 100 41 230 156 282      -23,7 % 30 885 746 568     +1,8 %
Maaliskuu 2021    Maaliskuu 2020   Muutos ed. Helmikuu 2021 Muutos ed.
Välittäjä Kaupat (kpl) % Kaupat (kpl) vuoteen Kaupat (kpl) kuukauteen
Nordnet 758 644 11,37 1 172 363      -35,3 % 825 532      -8,1 %
Danske Bank 89 125 1,34 169 385      -47,4 %                    91 825      -2,9 %
Nordea 486 577 7,29 891 383      -45,4 % 502 444      -3,2 %