2022-10-05

Yksityissijoittajien osakekauppa syyskuussa: Fortumia myytiin Uniper-sovun kurssinousussa, Qt:ta ja muita kurssilaskijoita ostettiin

Nordnetin suomalaisasiakkaiden kotimainen osakepaino kasvoi syyskuussa maltillisesti seitsemällä miljoonalla eurolla. Teliaa, Wärtsilää ja Qt Groupia ostettiin. Sampoa, Fortumia ja Nordeaa kevennettiin.

Koko Helsingin pörssin euromääräinen vaihto pysyi vuodentakaisen syyskuun tasolla. Koko pörssin kauppojen kappalemäärät vähenivät 1,4 prosenttia edellisvuoden vertailukaudesta. Pörssin kaupankäynti nousi kuluvan vuoden elokuun euromääräisestä aktiviteetista 56,8 prosenttia. Myös kappalemääräinen kaupankäynti vilkastui viime kuuhun verrattuna 23,9 prosenttia.

Yksityissijoittajat tekevät lisäsijoituksia maltillisesti

• Arjen talousasiat vievät kotitalouksien huomiota. Syyskuussa Nordnet Suomen arvo-osuustileillä kotimaisten osakkeiden paino kasvoi hienoisesti kolmella miljoonalla eurolla. Osakesäästötileillä jatkettiin Helsingin pörssin osakkeiden netto-ostoja verkkaisella neljän miljoonan euron kuukausitahdilla. Suomalaisasiakkaat lisäsivät sijoituksiaan kaikki sijoitusinstrumentit yhteenlaskien maltillisesti 27 miljoonalla eurolla, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.
  • Tällä hetkellä rahastosijoittaminen indeksi- ja yhdistelmärahastoineen kiinnostaa enemmän kuin suorat osakesijoitukset yksittäisiin yhtiöihin. Epävarmuus on jatkunut markkinoilla yli puoli vuotta ja se alkaa näkyä varovaisuutena. Harva uskaltaa vielä tässä vaiheessa mennä suurin panoksin pörssiin poimimaan pudonneita osakkeita. Pienempien kertasijoitusten kuukausisäästäminen on nyt useimmille kotitalouksille ensisijainen tapa olla mukana markkinoilla, kertoo Tuppurainen.

Qt Groupin ostoja jatkettiin, Telia nousi ostosuosikiksi

• Viimeisten 12 kuukauden kurssihuipuistaan lähes 80 prosenttia pudonneen Qt Groupin osake oli Nordnet Suomessa asiakkaiden yksi ostosuosikeista elokuun tavoin myös syyskuussa. Erityisesti osakesäästötiliasiakkaat lisäsivät yhtiön osakkeita kuukaudessa nettomääräisesti eniten. Moni yksityissijoittaja uskoo yhtiön tarinaan lyhyen ajan riskeistä huolimatta, tulkitsee Tuppurainen.
  • Telia oli Nordnet Suomen syyskuun netto-ostetuin kotimainen osake. Historiallisesti hidasliikkeisen teleoperaattorin suosio kuvastaa yksityissijoittajien nyt kaipaamaa vakautta. Huomionarvoisesti myös Elisa nousi kymmenen netto-ostetuimman osakkeen joukkoon, jatkaa Tuppurainen.

Sammon keventämistä jatkettiin, myös Fortum päätyi myyntilistalle

• Fortumin osake oli Nordnetin suomalaisasiakkaiden syyskuun vaihdetuin osake euromääräisesti ja osakkeella kauppaa käyneiden eri tilien määrällä mitattuna. Uniper-sopu siivitti Fortumin osakekurssin syyskuussa yli 30 prosentin nousuun, mikä sai monet yksityissijoittajat keventämään omistuksiaan yhtiössä. Sampoa kevennettiin elokuun tapaan todennäköisesti siitä syystä, että yhtiön osake on puolustanut kurssitasoaan melko hyvin ja sitä myymällä on voinut vapauttaa euroja enemmän kurssilaskua kokeneiden osakkeiden ostamiseen, arvioi Tuppurainen.

Kotitalouksien kiinnostus osakesijoittamiseen palautuu vähitellen

• Tilastokeskuksen mukaan kuluttajien luottamus putosi pohjanoteeraukseensa syyskuussa. Kotitalouksia huolettaa oman talouden kestävyys. Oman rahatilanteensa kuluttajat arvioivat kuitenkin edelleen hyväksi syyskuussa ja mahdollisuuksia säästämiseen ennakoitiin olevan tulevina kuukausina keskimääräisen verran. Tämä saattaisi tarkoittaa sitä, että lisäsijoitusten tekeminen jatkuu kohti talvea sekä suorissa osakesijoituksissa että osakerahastoissa. Suurta muutosta nykytilaan tuskin tulevina kuukausina nähdään, ennakoi Tuppurainen.

Lisätietoja antaa: Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Nordnet Suomen 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta arvo-osuustilillä – syyskuu 2022

Ostetuimmat osakkeet Myydyimmät osakkeet
Yhtiö Netto-ostoarvo (EUR) Yhtiö Nettomyyntiarvo (EUR)