2023-02-03

Yksityissijoittajien osakekauppa tammikuussa: Nokia dominoi suosikkina – osinkoyhtiöt ja Tesla kirittivät sijoitusasteen nostoa

Vuosi 2023 alkoi pörssinousulla ja maltillisissa ostotunnelmissa. Nordnetin suomalaisasiakkaat kasvattivat tammikuussa sijoituspainoaan 65 miljoonalla eurolla kaikki sijoitusinstrumentit yhteenlaskien. Nokia nousi ylivoimaiseksi ostosuosikiksi kotimaassa. Yleisesti suuri osa Helsingin pörssin netto-ostoista kohdistui osinkoyhtiöihin. Myydyimpien osakkeiden lista täyttyi pääosin vientiteollisuuden osakkeista.

Koko Helsingin pörssin euromääräinen vaihto putosi vuodentakaisesta tammikuusta 27,3 prosenttia. Koko pörssin kauppojen kappalemäärät laskivat 29,3 prosenttia edellisvuoden vertailukaudesta. Pörssin kaupankäynti kuitenkin kasvoi päättyneen vuoden 2022 joulukuun euromääräisestä aktiviteetista 3,6 prosenttia. Myös kappalemääräinen kaupankäynti piristyi edelliskuuhun verrattuna 6,9 prosenttia Nordnetin osuuden noustessa 10,5 prosenttiin kauppojen kappalemäärästä.

Uusi pörssivuosi sai vahvan startin

• Vuosi 2023 alkoi Helsingin pörssissä yleisindeksin noin kolmen prosentin kuukausinousulla. Siitä huolimatta tammikuu ei kuitenkaan muodostunut totutunlaiseksi pörssi-ilottelun kuukaudeksi kaupankäynnin aktiivisuuden mittareilla. Nokian ja osakesäästötilien johdolla kotimaisia pörssiosakkeita lisättiin kokonaisuutena maltillisesti kolmen miljoonan euron netto-ostoin, sanoo Nordnet Suomen maajohtaja Suvi Tuppurainen.
  • Nokia oli kuukauden selvästi netto-ostetuin ja vaihdetuin kotimainen osake sekä euroissa että eri tilien lukumäärällä. Nokia pääsi yllättämään markkinat positiivisesti julkaistua tuloksensa tuloskauden ensimmäisten suuryhtiöiden joukossa. Nokian huomiota herättänyt tulosyllätys yhdistettynä koko kuukauden tuottoa tarkastellen vaakalentoiseen kurssikehitykseen kasvatti laajan sijoittajajoukon kiinnostusta yli 20 miljoonan euron netto-ostoin, jatkaa Tuppurainen.
  • Tammikuussa laaja-alaisesti suosittuja ostokohteita olivat vakaiksi koetut suurten osinkoyhtiöiden osakkeet. Tämä oli vuodenaikaan nähden odotettua. Osakemyyntejä puolestaan kohdistettiin pääosin vientiteollisuusyhtiöihin, joiden kurssitasot ovat elpyneet selvästi, lisää Tuppurainen.

Sijoitukset kohdistuvat ensisijaisesti kuukausisäästämisenä rahastoihin

• Viime elokuusta lähtien on ollut havaittavissa, että kotitalouksien huomio ymmärrettävästi keskittyy arjen taloushaasteista selviytymiseen. Yksityissijoittajien aktiivisuutta kuvaavissa tilastoissa tämä ilmenee nyt siten, että Nordnet Suomen asiakkaat tekivät päättyneen tammikuun aikana talletuksia vain neljäsosan vuodentakaisen tammikuun talletusmäärästä. Tällä hetkellä perinteiset rahastot ja pörssinoteeratut rahastot (ETF:t) kahmivat suuren osan lisäsijoituksista. Esimerkiksi rahastojen osalta lisäsijoitusten tekeminen oli tammikuussa voimakkainta sitten viime vuoden maaliskuun, kertoo Tuppurainen.
  • Kuukauden valopilkkuna uusien asiakkaiden virta oli tammikuussa varsin vahvaa, vaikka se ei aivan yltänytkään edellisvuoden tammikuun erittäin korkealle tasolle, jatkaa Tuppurainen.

Suomalaisten yksityissijoittajien Tesla-omistus ylitti sata miljoonaa euroa

• Ulkomaisia osakkeita lisättiin tammikuussa reippaasti 10 miljoonan euron netto-ostoin. Summasta lähes 4 miljoonaa euroa kohdistui Tesla-omistusten lisäämiseen. Ulkomaisista pörssiosakkeista Tesla olikin kuukauden ylivoimaisesti netto-ostetuin ja vaihdetuin osake sekä euroissa että eri tilien lukumäärällä. Tammikuussa Teslan osake nousi noin 40 prosenttia ja samalla ensimmäistä kertaa myös Nordnetin suomalaisasiakkaiden omistetuimmaksi ulkomaiseksi osakkeeksi yhteenlasketun Tesla-omistuksen ylitettyä jo sata miljoonaa euroa, taustoittaa Tuppurainen.

Lisätietoja antaa: Suvi Tuppurainen, Nordnet Suomen maajohtaja, +358 50 380 3877, suvi.tuppurainen@nordnet.fi

Taulukko 1. Nordnet Suomen 10 ostetuinta ja myydyintä osaketta arvo-osuustilillä – tammikuu 2023

Ostetuimmat osakkeet Myydyimmät osakkeet
Yhtiö Netto-ostoarvo (EUR) Yhtiö Nettomyyntiarvo (EUR)