2009-07-01

Juni: Aktiv sommarmånad

Aktiviteten bland spararna var något lägre under juni än tidigare månader samtidigt som det var mycket hög aktivitet för att vara en sommarmånad. Drygt 1,28 miljoner avslut genomfördes av Nordnets kunder vilket är en ökning med 77 procent jämfört med samma månad förra året, och en minskning med 11 procent jämfört med maj 2009.

Under juni gjordes 1 285 824 avslut i aktier, warranter och optioner bland Nordnets kunder i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland och Luxemburg. Det motsvarar cirka 61 230 avslut per börsdag.

– Den höga aktiviteten bland spararna som har präglat året hittills fortsatte in i juni. Det här var den mest aktiva juni i bolagets historia, säger Nordnets informationschef Jonas Burvall.

Förändring Förändring
jun-09 jun-08 ett år maj-09 en månad
Sverige 579 801 275 461 110,48% 651 619 -11,02%
Norge 335 347 217 429 54,23% 377 281 -11,11%