2009-08-04

Paras heinäkuu suomalaisille osakkeille aikoihin

Helsingin pörssi kääntyi vahvaan nousuun heinäkuussa 2009. OMXH25-indeksi nousi 9,2 %, mikä tarkoittaa parasta heinäkuuta tällä vuosikymmenellä kyseiselle indeksille. Heinäkuussa yksityissijoittajien ostohalu oli korkealla erityisesti Nokian ja Fortumin osakkeissa, kun taas myydyin osake oli Nordea.

Heinäkuussa osakekurssit lähtivät nousuun Helsingin pörssissä ja OMXH25-indeksi päätyi 1749,3 pisteeseen, joka tarkoittaa 9,2 %:n nousua kesäkuusta 2009. Yksityissijoittajien suosimien online-välittäjien kautta tehtiin heinäkuussa yhteensä 252 399 kauppaa, joka on n. 9 % vähemmän kuin vuotta aiemmin ja 2,5 % vähemmän kuin kesäkuussa 2009. Osakevaihdon arvo oli 2225,7 milj. euroa, joka on 53,2 % vähemmän kuin vuotta aiemmin, mutta 10,5 % enemmän kuin kesäkuussa 2009.

”Heinäkuu on ollut positiivinen pörssikuukausi ja monet pörssiyhtiöt ovat näyttäneet hyviä osavuosiraportteja. Monet yhtiöt kertovat myös paremmista tulevaisuudennäkymistä ja markkinoilla uskotaan pahimman olevan nyt takana,” kertoo Nordnet Suomen maajohtaja Taru Rantala.

Tämän vuoden aikana on Helsingin pörssi noussut n. 8 %, mikä on selvästi vähemmän kuin muissa Pohjoismaisissa pörsseissä. Parhaiten on noussut Oslon pörssi, jossa yleisindeksi on tänä vuonna noussut lähes 34 %. Tukholman pörssi on noussut n. 32 % ja Kööpenhaminan pörssi lähes 28 %.

”Yksityissijoittavat näyttävät siirtyneen ostolaidalle uskoen positiivisen kurssikehityksen jatkuvan ainakin suomalaisten osakkeiden osalta, kun taas ruotsalaiset yksityissijoittajat kotiuttivat heinäkuussa voittoja voimakkaan kurssinousun jälkeen,” kertoo Taru Rantala.

Yksityissijoittajat ostivat Nokiaa ja Fortumia – myivät Nordeaa

Yksityissijoittajien suosimien online-välittäjien kautta käytiin eniten kauppaa Nokian, Metson ja Outokummun osakkeilla. Kyseisten osakkeiden voimakkaat muutokset heinäkuussa lisäsivät aktiivisten sijoittajien kiinnostusta kyseisiin yhtiöihin. Kaikista osakkeista Nokia ja Fortum olivat ylivoimaisesti ostetuimmat, sijoittajien lisätessä Nokiaa lähes 29 miljoonalla eurolla ja Fortumia yli 15 miljoonalla eurolla salkkuihinsa. Nordea vastaavasti oli myydyin osake lähes 9 miljoonan euron nettomyynneillä. Muita myyntikohteita olivat muun muassa Neste Oil ja M-real.

Please see PDF for tables.

Lisätietoja:
Taru Rantala, maajohtaja Nordnet Suomi, +46 8 5063 3431, +46 70 492 2132, taru.rantala@nordnet.se.

Filer