2006-07-06

Störst i Norden

Under första halvåret 2006 var Nordnet den största mäklarfirman på de fyra största nordiska börserna. Det visar sammanlagd statistik över marknadsandelarna i Norden på Stockholms-, Helsingfors-, Oslo- och Köpenhamnsbörsen.

”Under första halvåret har våra kunder varit mycket aktiva och vi har haft god kundtillströmning på alla våra marknader. Det goda börsklimatet under första kvartalet och turbulensen under andra kvartalet bidrog till detta. Vi såg också fortsatt stort intresse för handel över gränserna. Det har gjort att vi fortsatte att stärka vår position som den största mäklarfirman i Norden och vi tänker fortsätta vara Nordens ledande mäklarfirma för privatpersoner”, säger Jessica Gertun, informationschef på Nordnet.

Nordnet var hela 41% större än nummer två som var Nordea och 42% större än SEB som var nummer tre.

Trades Trades jan-june 06 Trades jan-june 05
Brothers 1 733 550 3,96% 656 185 2,59%
Carnegie 1 513 266 3,46% 968 136 3,82%
Totalt: 43 738 686 100,00% 25 335 568 100,00%