2007-04-03

Tredje rekordmåned i træk for internetmæglerne, +32 %

De private investorer gennemførte 177.193 handler på Københavns Fondsbørs i marts måned 2007 hos internetmæglerne. Det var en stigning på 32 % i forhold til marts måned 2006 med 134.004 handler. Det var samtidigt en ny rekord for internetmæglerne – den tidligere rekord var fra februar måned 2007 med 176.416 handler.

Marts var den tredje rekordmåned i træk for internetmæglerne, og handelsaktiviteten hos private investorer var dermed fortsat helt i top. Men det er ikke kun hos private investorer at aktiviteten øger. Internetmæglernes totale markedsandel på Københavns Fondsbørs er således faldet fra 11,76 % i marts måned 2006 til 10,38 % i marts måned 2007.

”Børsuroen i starten af måneden efterfulgt af en række regnskabsfremlæggelser medførte høj aktivitet på børsen. Men helt klart var det den store kursstigning i Vestas, der var den direkte årsag til en ny rekordmåned. Således gennemførtes hele 16 % af alle private investorers handler i Vestas”, siger Max Gandrup, Landechef Nordnet Danmark.

Rekordhøj aktivitet i Vestas
Med 28.409 handler i marts måned blev Vestas i særklasse den mest handlede aktie hos private investorer. En kursstigning på næsten 20% i marts måned medførte en rekordhøj aktivitet i de privates favoritaktie Vestas. De fem mest populære aktier i marts måned blandt de private investorer var Vestas, Genmab, Danske Bank, Lundbeck og DSV.

Internetmæglernes Top 10 liste:
Antal handler marts Antal handler februar
1 VESTAS 28409 1 VESTAS 18816
2 GENMAB 11001 2 GENMAB 18003
3 DANSKE BANK 6973 3 TOPSIL 11007
4 LUNDBECK 6058 4 NANOCOVER 6036
5 DSV 5578 5 NOVO NORDISK B 5840
6 MAERSK B 5250 6 MAERSK B 5829
7 NOVO NORDISK B 5137 7 DANSKE BANK 5308
8 FLSMIDTH & CO 5126 8 CARLSBERG B 4188
9 TOPSIL 4574 9 FLSMIDTH & CO 4119
10 NEUROSEARCH 3297 10 TK DEVELOPMENT 4058

Kilde: Nordnet Bank og Københavns Fondsbørs.
Internetmæglerne er Nordnet Bank, E*trade Bank og Saxo Bank.

Filer